CRCAO member - Japan Team

Thomas Garcin

Associate Professor, Université Paris Cité

Presentation

Thomas Garcin teaches Japanese Studies at the University of Paris. He completed his PhD at Lyon III University in 2015. His dissertation addressed the question of ideology and authoritarian fiction in Mishima Yukio’s Yûkoku (Patriotism, 1961) and Honba (Runaway Horses, 1968). He is more broadly interested in Japanese postwar literature and intellectual history, as well as in the relationship between art and ideology. He currently does research on the contemporary author Abe Kazushige.

Research thematics

  • Postwar Japanese Literature
  • Mishima Yukio
  • Abe Kazushige

Teachings

  • Literature and Popular Culture in Postwar Japan

Publications (HAL Archive Ouverte)

  • Thomas Garcin. Mishima Yukio, Ecrits sur le théâtre. Akatombo, 1, pp.167, 2023, 978-2-37927-1700. ⟨hal-04103214⟩
  • Thomas Garcin. Préface de l'ouvrage "écrits sur le théâtre" recueil d'essais de Mishima Yukio. Préface de l'ouvrage "Mishima, écrits sur le théâtre", 1, Akatombo, 2023, 978-2-37927-1700. ⟨hal-04103386⟩
  • Thomas Garcin, Daisuke Fukuda. フランスにおける三島受容. 三島小百科, 1, Suiseisha, 2021. ⟨hal-04294728⟩
  • Thomas Garcin. Mishima et la critique, une question de mise en scène. Corps et message, de la structure de la traduction et de l'adaptation, Picquier, pp. 245-260., 2019, Corps et Message au Japon. ⟨hal-02128414⟩
  • Thomas Garcin. Representation of Death and Topoi in Mishima Yukio's Yûkoku (Patriotism). Adriana Teodorescu. Death Representations in Literature Forms and Theories, Cambridge Scholars Publishing, pp.228-245, 2015, 978-1-4438-7158-7. ⟨halshs-01944097⟩
  • Thomas Garcin. Mishima dramaturge. Critique : revue générale des publications françaises et étrangères, 2023, n° 917 (9), pp.804-820. ⟨10.3917/criti.917.0804⟩. ⟨hal-04294581⟩
  • Thomas Garcin. Les traductions entre la France et le Japon : un changement de paradigme. La Lettre de l'InSHS, 2023, 85, pp.49-50. ⟨hal-04437782⟩
  • Thomas Garcin. SAKAI Cécile & SAWADA Nao (dir.), Pour une autre littérature mondiale : la traduction franco-japonaise en perspective Arles, Éditions Picquier, 2021, 222 p. Ebisu - Études Japonaises , 2022, ⟨10.4000/ebisu.7614⟩. ⟨hal-03639913⟩
  • Thomas Garcin. Par-delà l’exotisme : lire et traduire Mishima en France. Critique : revue générale des publications françaises et étrangères, 2021, Le Japon, culture globale ?, 888, pp.421-433. ⟨10.3917/criti.888.0421⟩. ⟨halshs-03632596⟩
  • Thomas Garcin. Le détournement des stéréotypes dans Projection privée d’Abe Kazushige. Impressions d'Extrême-Orient, 2021, 12, ⟨10.4000/ideo.1630⟩. ⟨hal-03283448⟩
  • Thomas Garcin. Reading Manipulation In Runaway Horses by Mishima Yukio. Poetics Today: International Journal for Theory and Analysis of Literature and Communication, 2019, 40 (4), pp.683-698. ⟨10.1215/03335372-7739085⟩. ⟨hal-02448399⟩
  • Thomas Garcin. 三島を読み直すこと. 三島研究, 2019, 『豊穣の海』の時代, 20, pp. 98-105. ⟨hal-02979834⟩
  • Thomas Garcin. “We Are All Nihilists.” Mishima Yukio, Political Activism and the Student New Left. Ebisu - Études Japonaises , 2017, 54, pp.147-175. ⟨halshs-01943978⟩
  • Thomas Garcin. Temps arrêté, temps augmenté et temps déréglé dans Yûkoku (Patriotisme, 1961) de Mishima Yukio. Transtext(e)s Transcultures : Journal of Global Cultural Studies, 2015, 10, ⟨10.4000/transtexts.522⟩. ⟨hal-02128472⟩
  • Thomas Garcin. Topoï de la mort violente et corps psychotique dans Yūkoku de Mishima Yukio1. Cipango - Cahiers d’études japonaises, 2015, n°22 (22), pp.197-229. ⟨10.4000/cipango.3065⟩. ⟨hal-02128463⟩
  • Thomas Garcin. MISHIMA ET LA PEINTURE. Douzième colloque de la Société Française des Etudes Japonaises, Dec 2016, Lyon, France. pp. 411-416. ⟨halshs-02014837⟩
  • Thomas Garcin. LA FIGURE DE LA PROLEPSE DANS HONBA DE MISHIMA YUKIO. Onzième congrès de la Société Française des Etudes Japonaises, Dec 2014, Paris, France. pp. 245-254. ⟨hal-02128432⟩
  • Thomas Garcin. Le thème de la transgression et la place du lecteur dans honba (Chevaux échappés) de Mishima Yukio. Neuvième colloque de la Société Française des Etudes Japonaises, Oct 2010, Paris, France. pp. 157-166. ⟨hal-02979849⟩
  • Thomas Garcin. Récit autoritaire, thème de la pureté et place du lecteur dans Yûkoku (Patriotisme) et Honba (Chevaux échappés) de Mishima Yukio. Littératures. Université de Lyon, 2015. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-01944216⟩

Partager