CRCAO member - Japan Team

Thomas Garcin

Associate Professor, Université de Paris

Presentation

Thomas Garcin teaches Japanese Studies at the University of Paris. He completed his PhD at Lyon III University in 2015. His dissertation addressed the question of ideology and authoritarian fiction in Mishima Yukio’s Yûkoku (Patriotism, 1961) and Honba (Runaway Horses, 1968). He is more broadly interested in Japanese postwar literature and intellectual history, as well as in the relationship between art and ideology. He currently does research on the contemporary author Abe Kazushige.

Research thematics

  • Postwar Japanese Literature
  • Mishima Yukio
  • Abe Kazushige

CRCAO research programmes

Teachings

  • Literature and Popular Culture in Postwar Japan

Publications (HAL Archive Ouverte)

  • Thomas Garcin. Mishima et la critique, une question de mise en scène. Corps et message, de la structure de la traduction et de l'adaptation, Picquier, pp. 245-260., 2019, Corps et Message au Japon. ⟨hal-02128414⟩
  • Thomas Garcin. Representation of Death and Topoi in Mishima Yukio's Yûkoku (Patriotism). Adriana Teodorescu. Death Representations in Literature Forms and Theories, Cambridge Scholars Publishing, pp.228-245, 2015, 978-1-4438-7158-7. ⟨halshs-01944097⟩
  • Thomas Garcin. Reading Manipulation In Runaway Horses by Mishima Yukio. Poetics Today: International Journal for Theory and Analysis of Literature and Communication, Duke University Press, 2019, 40 (4), pp.683-698. ⟨10.1215/03335372-7739085⟩. ⟨hal-02448399⟩
  • Thomas Garcin. 三島を読み直すこと. 三島研究, 鼎書房, 2019, 『豊穣の海』の時代, pp. 98-105. ⟨hal-02979834⟩
  • Thomas Garcin. “We Are All Nihilists.” Mishima Yukio, Political Activism and the Student New Left. Ebisu - Études Japonaises , Maison franco-japonaise, 2017, pp.147-175. ⟨halshs-01943978⟩
  • Thomas Garcin. Temps arrêté, temps augmenté et temps déréglé dans Yûkoku (Patriotisme, 1961) de Mishima Yukio. Transtext(e)s Transcultures : Journal of Global Cultural Studies, Institut d'Etudes Transtextuelles et Transculturelles, 2015, ⟨10.4000/transtexts.522⟩. ⟨hal-02128472⟩
  • Thomas Garcin. Topoï de la mort violente et corps psychotique dans Yūkoku de Mishima Yukio1. Cipango - Cahiers d’études japonaises, Presses de l'Inalco, 2015, n°22 (22), pp.197-229. ⟨10.4000/cipango.3065⟩. ⟨hal-02128463⟩
  • Thomas Garcin. MISHIMA ET LA PEINTURE. Douzième colloque de la Société Française des Etudes Japonaises, Dec 2016, Lyon, France. pp. 411-416. ⟨halshs-02014837⟩
  • Thomas Garcin. LA FIGURE DE LA PROLEPSE DANS HONBA DE MISHIMA YUKIO. Onzième congrès de la Société Française des Etudes Japonaises, Dec 2014, Paris, France. pp. 245-254. ⟨hal-02128432⟩
  • Thomas Garcin. Le thème de la transgression et la place du lecteur dans honba (Chevaux échappés) de Mishima Yukio. Neuvième colloque de la Société Française des Etudes Japonaises, Oct 2010, Paris, France. pp. 157-166. ⟨hal-02979849⟩
  • Thomas Garcin. Récit autoritaire, thème de la pureté et place du lecteur dans Yûkoku (Patriotisme) et Honba (Chevaux échappés) de Mishima Yukio. Littératures. Université de Lyon, 2015. Français. ⟨tel-01944216⟩
  • Thomas Garcin. Un Mishima pluriel et inédit. Un Mishima pluriel et inédit, 2020. ⟨hal-03219640⟩

Partager