CRCAO member - Japan Team

Anne-Lise Mithout

Associate Professor, Université de Paris

Presentation

My research deals with the issue of disability in Japanese society. After a PhD research focusing on education for children with disabilities, I am now investigating the issue of employment (for disabled people). I have also studied social movements related to disability (such as the Disability Right movement and protests against eugenic policies), representations of disability in the arts and the media, as well as disabled sports and the preparation for the next Tokyo Paralympic Games.

The issue of gender and the social treatment of other “minorities” in Japanese society also play a key role in my research.

Research thematics

  • Disability in Japanese society: historical and sociological approaches
  • Sociology of contemporary Japan
  • Social welfare
  • Education
  • Social movements

Teachings

  • Japanese grammar
  • Sociology of gender in Japan
  • Japanese economy
  • Intercultural management
  • Sociology of minorities in Japan (master seminar)

Publications (HAL Archive Ouverte)

  • Anne-Lise Mithout. L’art tactile: du handicap à la création d'une culture non visuelle. Japon pluriel 12: Actes du douzième colloque de la Société française des études japonaises, pp.251-258, Philippe Picquier, 2018, 978-2-8097-1393-0. ⟨hal-02060444⟩
  • Anne-Lise Mithout. 障がいを持つ人間。女性・男性として生きる. Actes du Séminaire Japanese Studies Intellectual Exchange, 2017. ⟨hal-01701877⟩
  • Anne-Lise Mithout. Etre aveugle : entre spécificité et intégration. Japon Pluriel, 11, Philippe Picquier, pp.131-139, 2016. ⟨hal-01701878⟩
  • Anne-Lise Mithout. Vers une disparition de l’enseignement spécialisé comme expertise ? Inclusion scolaire et formation des enseignants au Japon. Spirale - Revue de Recherches en Éducation , Association pour la Recherche en Education (ARED), 2020, 65 (1). ⟨hal-02502937⟩
  • Anne-Lise Mithout. Les musiciens aveugles itinérants au Japon du Moyen Âge au XXe siècle : entre « culture de la cécité » et culture populaire. Canadian Journal of Disability Studies, Canadian Disability Studies Associaion, 2019, Cécité et création, 8 (6). ⟨hal-02502957⟩
  • Anne-Lise Mithout. « Récupérer le sexe qui m’a été volé » : la sexualité comme affirmation de soi chez Asaka Yûho. Genre, sexualité & société, Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, 2018, Handicap, ⟨10.4000/gss.4200⟩. ⟨hal-01957024⟩
  • Anne-Lise Mithout. The transformations of Special Schools for the Blind in times of inclusion: A French-Japanese perspective. Ars Vivendi Journal, 2017, pp.34-55. ⟨hal-01701876⟩
  • Anne-Lise Mithout. Les outils numériques de lecture adaptés à la déficience visuelle. Que dit la recherche ?, Réseau CANOPE, 2017. ⟨hal-01701891⟩
  • Anne-Lise Mithout. Children with disabilities in the Japanese school system: a path toward social integration?. Contemporary Japan, De Gruyter, 2016, 28 (2), pp.165-184. ⟨hal-01701875⟩
  • Anne-Lise Mithout. Children with Disabilities in Japanese Schools: Between Assistive Technologies and Social Barriers. ASIEN, 2016, 140, pp.36-55. ⟨hal-01701874⟩
  • Anne-Lise Mithout. L’inclusion scolaire à l’heure des TIC: Perspective franco-japonaise. Terminal. Technologie de l’information, culture & société, L'Harmattan / CREIS, 2015. ⟨hal-01701873⟩
  • Anne-Lise Mithout. Les transformations du milieu scolaire spécialisé : le cas des écoles d’aveugles en France et au Japon. La nouvelle revue de l'adaptation et de la scolarisation, Éd. de l'INSHEA, 2015, 69 (1), pp.157-167. ⟨hal-01701872⟩
  • Anne-Lise Mithout. フランス人が見た日本の視覚障害教育. 視覚障害 [Déficience visuelle], 2014, pp.1-8. ⟨hal-01701894⟩
  • Anne-Lise Mithout. Transversal learning : a key to autonomy for visually disabled children. Terra Haptica, 2014, pp.75-85. ⟨hal-01701892⟩

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