CNRS

Rechercher




Accueil > Fiches Programmes > Programmes Chine

The Circulation of Enameled Objects between France and China (late 17th–mid-19th century) : Technological, Cultural, and Diplomatic Interactions

publié le

International Project in Partnership with the Palace Museum, Beijing

Directors : Bing ZHAO, CNRS (French National Center for Scientific Research) CR1, CRCAO UMR 8155, Paris (France)
Guangyao WANG, Director researcher, Deputy Director, Institute of Archaeology, Palace Museum, Beijing

The objective of the project is to put forward an historical study dedicated in equal parts to the circulation of enameled objects and of enamel technology between France and China from the end of the seventeenth to the middle of the nineteenth century. It consists of concurrent and interdisciplinary research conducted by an international, multidisciplinary team structured around all types of enameled objects, produced in France or in China, and now held in the collections of the Palace Museum, Beijing, and French museums. It will combine contributions from the innovative exploitation of archaeological, textual, visual, and physical or chemical documentation. It is thus a question of interconnected studies in two domains : first, from the point of view of transfers among craft techniques, specifically abandoning the traditional approaches delimited according to the particular object type or decorative technique in favor of a cross-sectional analysis of the various techniques of enameling according to an operative logic ; and second, from the point of view of space or place, given that this is the first time that the best Chinese and French specialists have collaborated to reflect upon the possible links between the technical practice of enamel in France and China. In addition, this transnational study is distinguished by the utilization and comparison of two innovative sets of data : Chinese and French archives on one hand and physical or chemical data on the other.

In practical terms, the investigation will be organized around three broad areas of research. The first, “Identification, restoration and reconstruction : objects as sources,” focuses on the study of the Chinese and French enamels in the collections of the Palace Museum, Beijing, and French museums, taking into account the contributions of archaeology, stylistic studies, restoration, and physical and chemical analyses. The second, “Texts and techniques,” brings together studies of written sources and examines the relevance of different categories of sources, in particular archival documents, in the understanding of artisanal techniques. The third, “Transfers, techniques, and territories,” will focus on the means of the transmission of technology among the different craft workshop techniques as well as between China and France with the goal of investigating the various forms of circulation.

Composition de l’équipe française

Responsable :
Mme Bing Zhao (CR 1 du CNRS, CRCAO)

Membres :

Relevant du Ministère de l’enseignement supérieur et de la recherche :

CRCAO « Centre de recherche sur les civilisations de l’Asie orientale » :
Mme Françoise Wang-Toutain, DR du CNRS
Mme Nathalie Monnet, Conservatrice du Département des collections chinoises, Bibliothèque Nationale François Mitterrand

MONARIS « De la Molécule au Nano-Objet, Réactivité, Interaction et Spectroscopies » (UMR 8233 CNRS - UPMC Paris 6-Sorbonne Universités) :
M. Philippe Colomban, DR1 du CNRS
M. Ludovic Bellot-Gurlet, PR2 à l’UPMC
Mme Céline Paris, IE du CNRS
M. Anh-Tu Ngo, IE du CNRS

ICT (« Identités, Cultures et Territoires », UPD 07) :
Mme Liliane Perez (Professeur en histoire des techniques à l’Université Paris Diderot-Paris 7 et à l’EHESS)
M. Fabien Simon (Maître de conférences en histoire moderne à l’Université Diderot Paris 7)
M. Sébastien Pautet (Doctorant, Ecole Normale Supérieure/ Université Diderot Paris 7)

CAK (Centre Alexandre Koyré, UMR 8560 EHESS/MNHN)
Mme Antonella Romano, Directrice d’études à l’EHESS, Directrice du Centre Alexandre Koyré
Mme Marie Thébaud-Sorger, CR 2 du CNRS

CECMC (Centre d’étude sur la Chine Moderne et contemporaine, UMR 8173 CNRS/EHESS)
Mme Isabelle Landry-Deron, IE à l’EHESS
M. John Finlay, chercheur associé au CECMC

Centre André Chastel (UMR 8150, CNRS/Université Paris-Sorbonne/MCC)
M. Stéphane Castelluccio, CR 1 HDR du CNRS

Relevant du Ministère de la culture :

Musée des Beaux-arts de Limoges
Mme Véronique Notin, Conservateur en chef du patrimoine, Directrice du musée

Musée de la Compagnie des Indes (Lorient)
Mme Brigitte Nicolas, Conservateur en chef du patrimoine, Directrice du musée.

Musée du château de Versailles
Mme Marie-Laure de Rochebrune, Conservateur du patrimoine en chef, Collections d’art décoratif du 18e siècle

La Cité de la céramique (Sèvres & Limoges)
Mme Véronique Milande, conservateur du patrimoine, chef du service de la conservation préventive et de la restauration

Musée des Arts décoratifs de Paris
Mme Béatrice Quette, Chargée des collections asiatiques
Musée National des arts asiatiques asiatiques – Guimet
Mme Hélène Gascuel, conservateur du patrimoine à la section Chine
Mme Claire Delery, conservateur du patrimoine à la section Chine

Composition de l’équipe chinoise :

Responsables :
Mme Wanping Ren, DR, Directrice adjointe du musée, Directrice du Département des objets d’art.
Mme Jirong Song, DR, Directrice adjointe du musée
Mme Lihua Chen, DR, Directrice de l’Institut des recherches sur les émaux
M. Guangyao Wang, DR, Directeur adjoint, Institut d’archéologie

Institut d’archéologie
Mme Yi Zhai, Post-doctorante

Département des objets d’arts
M. Chenglong Lü, DR
Mme Qian Han, CR
M. Luoyuan Qi, CR
M. Yong Yang, CR
Mme Wei Xu, CR
M. He Wang, CR
M. Li Zhang, DR

Département de recherche sur la vie de cour
M. Fuxiang Guo, DR
M. He Wang, CR
Mme Yingying Zhao, CR

Département de restauration et d’analyses scientifiques
M. Ningchang, DR, Directeur du Département
M. Yong Lei, DR, Directeur adjoint du Département
M. He Li, CR
Mme Rui Zhang, CR
Mme Cui Jia, CR

Département international
M. Ying Jiao, IE
Mme Hong Yuan, IE

Chercheurs invités d’honneur de l’équipe chinoise :
Mme Xiaodong Xu, DR, Directrice adjointe de Art Museum, Université chinoise de Hong-Kong
Mme Chin-Fei, Shih, Maître de conférence, Département d’histoire de l’art, Université nationale de Taïwan